Eksport til Polen
Polen har gennem flere år været en af de hurtigst voksende økonomier i Europa og væksten ser ud til at fortsætte i de kommende år.
Med et stigende velstandsniveau og mere kvalitetsorienterede forbrugere er Polen et meget interessant eksportmarked for danske virksomheder.
Postawa Business Development er en konsulentvirksomhed med speciale i forretningsudvikling i Polen.
Konsulentvirksomheden ejes og drives af Peter P. Postawa, der er uddannet cand. merc. fra Handelshøjskolen i Århus / Aarhus Universitet.
Peter P. Postawa er født i Polen og 100% tosproget (polsk - dansk).
Eksport til Polen
Et kæmpe potentiale!
Danske virksomheder kan få meget mere ud af Polens væksteventyr.
Polen er Danmarks 9. største eksportmarked og vigtigste marked i Central- og Østeuropa. I 2018 eksporterede Danmark varer til Polen for 20,5 milliarder kr. samt tjenesteydelser for 6,2 mia. kr. og importerede varer for 25,6 milliarder kr. og tjenesteydelser for 8 mia. kr.
7 EU-lande, Tyskland, Sverige, Polen, Holland, Frankrig, Italien og Finland aftager i alt 42,7% af Danmarks vareeksport.
Gennem flere år har Polen været en af de hurtigst voksende økonomier i Europa. Det har flere danske virksomheder udnyttet. Men der er meget større eksportpotentiale. Det stigende velstandsniveau i Polen åbner nye muligheder for danske virksomheder – både BtB og BtC.
Polens geografiske nærhed, mange gode transportmuligheder og dermed lave transportomkostninger samt stort indbyggertal gør, at Polen er et eksportland, som de danske virksomheder ikke kan komme udenom.
Samtidig er Polen også det østeuropæiske land, hvor der er store vækstrater og befolkningen klarer sig godt.
Den stigende velstand i Polen er også synlig i gadebilledet med nyere biler, eksklusivt tøj, flotte huse og så videre.
Flere tusinde virksomheder eksporterer allerede fra Danmark til Polen. Det er bemærkelsesværdigt, at den danske eksport til Polen i sin struktur og fordeling på produkter allerede i dag ligger tæt på den danske eksport til Sverige.
Mens det tidligere primært har været store virksomheder, der har solgt til det polske marked, så er de mindre og mellemstore virksomheder nu kommet med på vognen. Danske virksomheder har fortsat gode muligheder for at øge deres eksport til Polen, som står foran nogle meget lyse år rent økonomisk. Den kraftigt voksende købekraft blandt landets store befolkning har skabt et nærmest umætteligt marked for varer af snart sagt enhver slags. Stigende reallønninger styrker privatforbruget og løfter en større del af befolkningen op i middelklassen.
De vigtigste sektorer i den polske økonomi i 2018 var engros- og detailsalg, transport, hotel- og restaurationsvirksomhed (26 %), industri (26 %) samt offentlig forvaltning, uddannelse, sundheds- og socialvæsen (14 %).
Udfordringer
Hvordan kommer jeg i gang?
Det kommercielle klima i Polen er overordnet godt. De offentlige institutioner er generelt stabile og velfungerende. Der er lavet mange reformer for at fremme erhvervslivet og forbedre det juridiske system. EU-medlemskabet har i denne sammenhæng været gavnligt.
Kontakt Peter Postawa for nærmere rådgivning og lad os komme i gang – tid er penge.
Sådan hjælper jeg dig
Få samarbejdspartnere med vision i Polen
Peter P Postawa arbejder proaktivt og har i 28 år lavet systematiseret og massiv indsats for at identificere og udvælge samarbejdspartnere (kunder og leverandører) og venter ikke på, at tilfældige firmaer dukker op på f.eks. en messe.
Peter Postawa hjælper dig med at gå fra sporadisk eksport til målrettet markedsindtrængning.
Pakkeløsning fra A – Z og herunder markedsanalyser, partner search, forhandlinger og aftaler.
Just about everything you can think ….
“you name it, we got it“
Sådan arbejder vi sammen
Indledende samtale
Du kan få hjælp til konsulentopgaver af kortere eller længere varighed.
Den menneskelige adfærd betyder, at vi har en tendens til at gå tilbage til gamle vaner og dermed gamle kontakter fremfor at undersøge hele branchen en gang for alle
Hvis du ønsker andre resultater, end dem du plejer, skal der nok gøres noget andet.
Jeg tager gerne en helt uforpligtende snak om, hvad du og din virksomhed kan få ud af en professionel support.
Vi definerer opgaven inden vi starter.
Udførelse
Du skal forvente at blive udfordret, for alt udvikling kræver hårdt arbejde og vilje til at udfordre “plejer”, men på den anden side – du får noget med hjem.
Opfølgning
Det betyder også, at du får en, som du kan bruge til at spille bold med og mod, således dine beslutninger kan blive endnu bedre
Hvorfor vælge Peter Postawa?
Ingen sprog- & forretnings-kultur barrierer
Født i Polen og 100% tosproglig (polsk - dansk).
Uddannet cand. merc. i 1986 fra Handelshøjskolen i Århus / Århus Universitet.
Siden 1992 har jeg supporteret danske virksomheder med at drive forretning i Polen.
Omfattende netværk
Et vidtforgrenet netværk af polske samarbejdspartnere:
Advokater
Revisorer
Finansieringseksperter
Vurderingsspecialister
Bygningsingeniører
Med meget mere ...
Enorm erfaring
Jeg har hjulpet 80+ danske firmaer med alle aspekter af forretningsudvikling i Polen.
Fusionering af polske og danske firmaer
Etablering af butikker
Brown-field etablering
Akkvisition af virksomheder
Markedsanalyser
Etablering af eksportsamarbejde
Rekruttering
Import af færdigprodukter
Sourcing / Outsourcing
Feasibility studies
Ledelseserfaring på polsk
Jeg har arbejdet i halvandet år som interim direktør i NTI Polska Sp. z o.o. (et selskab i Nordisk Trykfarve Industri A/S) og genoprettet selskabets position på det polske marked og kender dermed alt til, hvad det indebærer at drive forretning i Polen.
Geografisk spredning
Det er ikke ligegyldigt hvilken region i Polen, man vælger at operere i. Mine aktiviteter har været spredt over hele Polen – fra øst til vest, fra nord til syd, og jeg har et unikt indblik i fordele og ulemper ved at etablere sig i forskellige dele af Polen.
Bredt branchekendskab
Jeg har hjulpet virksomheder fra snart sagt alle brancher med forretningsudvikling i Polen.
I flæng kan nævnes et lille udvalg:
Automation, Beklædning, Bilbranchen, Byggebranchen, Elektronik, Emballage, Fødevarer, Den grafiske branche, Landbrugsmaskiner, Maskiner til produktion af medicin, Minkbranchen, No dig renovering, Reklameartikler, Software og it, Vindmølle branchen, VVS, Værktøjsproducenter osv. osv.
Hjælp i alle faser / One Stop Advice
Uanset om du kun er på overvejelsesstadiet i forhold til et engagement i Polen eller allerede er godt i gang, kan jeg yde professionel hjælp i alle faser til at trimme dit engagement.
Det er simpelthen One Stop Advice.
Lad os få en snak om dine overvejelser og ønsker.
Jeg giver gerne et uforpligtende tilbud.
Tel: +45 20 16 24 28
e-mail: postawa@postawa.dk
Eller skriv dine kontaktinformationer.
Så ringer jeg dig op til en uforpligtende snak.
Cases - eksport til Polen
Velux A/S / Velfac A/S
Markedsanalyse af det polske vinduesmarked med henblik på etablering af produktion af Velfac vinduer. Der er etableret produktion af facade vinduer i Polen.
Epoka Group A/S
Identificere, screene og udvælge high end IT system integratorer med henblik på eksport.
Epoka har ansat to sælgere til salg på det polske marked.
Samson Agro A/S
Opgave 1: Markedsanalyse af det polske marked.
Opgave 2: Identifikation og beskrivelse af producenter af gyllevogne og møgspredere i Polen, Tjekkiet og Ungarn med henblik på outsourcing.
Opgave 3: Identifikation og udvælgelse af samarbejdspartnere med henblik på eksport.
Samson Agro købt en produktionsvirksomhed i Polen.
Agro Korn A/S
Analyse af det polske marked for foder til fjerkræ, mink, kvæg og svin.
Fjeldsted Fiber A/S
Analyse af det polske fibermarked og screening af samarbejdspartnere.
Intego A/S
Markedsanalyse af det polske marked for teknikhuse / fiberbredbåndsnet.
Inpipe Sweden AB
Identifikation og screening af virksomheder indenfor no-dig renovering af vand og kloakrør i Polen samt besøgsrunde og udvælgelse med henblik på eksport og samarbejde.
IDdesign A/S
Identificere og udvælge franchisetager i Polen.
Arkil A/S – Inpipe Sweden AB
Opgave 1: Markedsanalyse af det polske no-dig marked.
Opgave 2: Partner search indenfor no-dig renovering af vand og afløbsrør i Polen samt besøg og udvælgelse med henblik på samarbejde.
Opgave 3: Analyse af det polske asfalt og anlægsmarked.
Opgave 4: Analyse af det litauiske asfalt og anlægsmarked.
JUAL A/S
Opgave 1: Analyse af det polske marked for tagbrønde og udluftningssystemer.
Opgave 2: Partner search, screening samt besøgsrunde med henblik på udvælgelse af distributør til salg af Juals produkter på det polske marked.
Opgave 3: Identifikation, screening samt besøgsrunde med henblik på udvælgelse af producenter.
BV Electronic A/S nu Frontmatec A/S
Markedsanalyse af det polske SRO marked med henblik på afsætning af software til spildevandsanlæg i Polen.
Gemina Termix Production A/S
Analyse af det polske marked for fjernvarmeunits og vandvarmere.
Flint Group Netherlands BV
Markedsanalyse af det polske trykfarvemarked og deltagelse på messe.
NITO A/S
Eksportsamarbejde, partnersøgning, screening, besøgsrunde og udvælgelse af samhandelspartner med henblik på afsætning på det polske marked.
Der er etableret handelssamarbejde med tre virksomheder i Polen.
Daloon A/S
Partner search, screening og udvælgelse af virksomheder i Polen indenfor handel med frosne fødevarer, besøgsrejse og aftaleudformning samt implementering af eksport aktiviteter.
G & L Beijer A/S
Desk & field research af det polske marked for køl-, klima og ventilationsudstyr.
R2 Group A/S
Markedsanalyse af den polske minkbranche.
Energicenter Nord ApS
Beskrivelse af vindmøllemarkedet i Polen.
Hagens Fjedre A/S
Markedsanalyse af det estiske, lettiske, litauiske og polske fjedermarked.
Hansen & Nøttrup A/S
Analyse af det polske kommercielle ejendomsmarked og screening af ejendomme.